Proč vyřadit hranolky z jídelníčku

Hranolky mají obecně nechvalnou pověst. Pojďme se tedy podívat čím si ji konrétně vysloužili.

Proč vyřadit hranolky z jídelníčku

Tuk především

Krom lahodné chuti vás hranolky zahrnou především tukem, kterého obsahují opravdu požehnané množství. To se může lišit v závislosti na připravě, ale řádně nasáklé hranolky z friťáku obsahují až 20% tuku. Není tedy divu, že běžných 100g hranolek obsahuje 810 kJ neboli 193, 59 kcal.

Nasycený tuk

Fritováním a smažením hranolek dochází krom kýženého výsledku také o obohacení pokrmu o tzv. nasycené tuky, které jsou považovány za jedny z nejhorších. Z obyčejné brambory se rázem stane díky nasycenému tuku rakovinotvorný zabiják. Nasycený tuk je známý pro svoje zvýšení rizika rakoviny a mrtvice skrze ucpávání tepen a cév. Zákeřné tuky se usazují na stěnách a postupně stěžují proud krevního oběhu. Jedna porce hranolků může zvýšit riziko rakoviny až o 50%.

Karbohydráty

Brambory v syrovém stavu obsahují škroby. Zejména ty co jsou varného typu C. Ty se v těle mění na cukry a dodávají energii. Když však tuto energii nespotřebujeme ihned, promění se v tuky. Pokud tento typ brambor konzumujeme často, může to vést tímto procesem ke zvýšené produkci inzulínu a to je prvním krokem k cukrovce. Tělo se totiž obrní na nápor inzulínu vytvořením rezistence, která pak vytvoří nerovnováhu přirozených látek v těle.

Chemikálie

Konzumace smažených potravin je podobně nebezpečná jako kouření cigaret. Oba případy totiž obsahují proces spalování, během kterého dochází ke vzniku karcinogenních látek. Přepalováním škrobu v bramborách vznikají látky zvané akrylamid a glycidamid, které vědci považují za rakovinotvorné.

Příště až si tedy budete k jídlu obědnávat přílohu, dvakrát zvažte zda to budou hranolky.

Databáze nemocí
více ->
Půjčovna zdravotních pomůcek
symetrie.cz
Související články:
Interesting reading in english: Questions about Ilnesses