Nedostatek spánku

Odborný název

Spánková deprivace

Symptomy

  • neschopnost zůstat vzhůru
  • pocit na omdlení
  • neklid nebo podrážděnost
  • únava
  • zarudlé oči
  • obtížná koncentrace
  • závrať
  • oteklá víčka
  • snížená produktivita v práci
  • obtížné řešení problémů
  • slabost
  • pomalé myšlení
  • neschopnost probudit se

Co je to?

Potřeba spánku je u každé osoby jiná, nicméně by každý měl v noci mít 7-9 hodin kvalitního spánku. Jestliže toto není splněno a spánku buď méně nebo je nekvalitní, pak se objevují během dne symptomy, které svědčí pro nevyspalost. Příčin, proč lidé málo spí může být celá řada – trpí syndromem spánkové apnoe, syndromem neklidných nohou, nespavostí nebo pracují na noční směny anebo si množství spánku ubírají dobrovolně. Ať už je důvod jakýkoliv, tyto osoby jsou ospalé a unavené během dne, jsou nesoustředěné a podrážděné, mohou se objevit deprese a problémy s erekcí. To vše je pak spojeno s vyšším rizikem obezity a onemocněním srdce.

Jaký je vývoj nemoci?

Jestliže jde o nedostatek spánku v rámci jedné noci, pak je tato osoba druhý den unavená a nesoustředěná. Pokud osoba nespí 24-48 hodin, pak se velmi rychle snižuje její pracovní výkon a duševní funkce. V těchto případech je velmi riskantní řízení vozidla a provoz strojů, protože se zvyšuje riziko úrazů sebe i osob jiných. Chronický nedostatek spánku může způsobit deprese a jiné dlouhodobé problémy jako jsou erektilní dysfunkce a vysoký krevní tlak vedoucí k onemocnění srdce.

Profylaxe a prevence

Choďte spát a vstávejte vždy ve stejnou dobu a minimalizujte denní spánek. Před spaním nepožívejte alkohol, kofein nebo nikotin a zajistěte, aby místo, kde spíte bylo klidné, vyvětrané a příjemné teploty. Pro dobrý spánek lze také doporučit bylinkové čaje jako je kozlík lékařský, meduňka, chmel nebo třezalka tečkovaná. Dále lze doporučit aromaterapii, aromaterapeutickou masáž a aromatickou koupel před spaním.

Léčba

  • léky pro léčbu nespavosti, narkolepsie nebo neklidných nohou
  • léčba spánkové apnoe
  • chirurgický zákrok k úpravě strukturálních změn, které ovlivňují dýchání ve spánku

Domácí léčení

Choďte spát a vstávejte vždy ve stejnou dobu a minimalizujte denní spánek. Před spaním nepožívejte alkohol, kofein nebo nikotin a zajistěte, aby místo, kde spíte bylo klidné, vyvětrané a příjemné teploty. Snažte se vyvarovat stresu a dbejte na duševní hygienu.

Kdy je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc?

Promluvte si se svým lékařem, jestliže se stále cítíte unaveni a máte problémy se spánkem během noci. Jestliže vám partner řekne, že v noci chrápete nebo máte období bezdeší, taktéž navštivte svého lékaře.

O co zajímat a na co se ptát u lékaře

  1. Co mám změnit, abych se dostatečně vyspal?
  2. Existuje nějaká léčba?
  3. Musím podstoupit nějaké testy?
  4. Existují nějaké prostředky, které mi mohou pomoci lépe spát?

Jak bude probíhat vyšetření?

Lékař vám položí pár otázek a provede fyzikální vyšetření. Může vás odeslat do spánkové laboratoře, kde bude váš spánek během jedné noci monitorován. Výsledky pak budou analyzovány odborníkem, který může odhalit případné problémy jako jsou spánková apnoe nebo syndrom neklidných nohou.

Rizikové faktory

stres; určité léky; nadměrný příjem alkoholu; kouření; nadměrný příjem kofeinu; užívání drog

Databáze nemocí
více ->
Půjčovna zdravotních pomůcek
symetrie.cz
Související články:
Interesting reading in english: Questions about Ilnesses