Diagnózy

Nespavost

Symptomy

  • neschopnost zůstat vzhůru
  • problémy s koncentrováním se
  • problémy s udržením spánku
  • problémy s usínáním
  • problémy se spánkem

Co je to?

Nespavost je porucha spánku, při které má osoba problémy s usínáním nebo obecně se spánkem v noci. Může se vyskytnout v každém věku. Příčinou krátkodobé nespavosti může být konzumace alkoholu nebo kávy před spaním, stres, některé léky, nevhodné prostředí pro spánek a další. Chronická nespavost často vyplývá z psychických problémů a může být příznakem deprese. Onemocnění jako je spánková apnoe nebo chronická obstrukční plicní nemoc mohou také vést k chronické nespavosti. Vyřešení základní příčiny nespavosti je zpravidla úplným řešením tohoto problému.

Jaký je vývoj nemoci?

Mnoho lidí trpí krátkodobou nespavostí v důsledku působícího stresu, vedlejších účinků léčiv, bolesti ze zranění nebo jiného problému. Avšak někteří lidé trpí chronickou nespavostí, kterou je již těžší léčit. Jestliže trpíte chronickou obstrukční plicní nemocí anebo srdečním selháním, poraďte se svým lékařem, jak nespavost zmírnit, aby byla nespavost minimalizována. Problémy se spánkem jsou často spojeny s určitým druhem duševního onemocnění včetně deprese, úzkosti a bipolární poruchy. Jestliže se u vás obejvuje těžká nespavost, která vám neumožňuje normálně fungovat během dne anebo v případě, že nespavost trvá déle než 3-4 týdny, navštivte svého lékaře pro nalezení příčiny a zahájení léčby. Léčbou může být např. předpis hypnosedativ, léčiv užívaných k léčbě nespavosti.

Profylaxe a prevence

Před spaním neužívejte alkohol, kofein nebo nikotin a zajistěte, aby místo, kde spíte bylo klidné, vyvětrané a vhodné teploty. Pro dobrý spánek lze také doporučit bylinkové čaje jako je kozlík lékařský, meduňka, chmel nebo třezalka tečkovaná. Dále lze zmínit aromaterapii, aromaterapeutickou masáž a aromatickou koupel před spaním. Vhodná je také meditace a další formy relaxace. Pokud trpíte nějakým duševním problémem, cítíte se být kvůli něčemu ve stresu nebo máte starosti, nestyďte se vyhledat odbornou psychologickou pomoc.

Léčba

  • změna spánkových návyků
  • léčba základního zdravotního problému
  • léky na spaní

Domácí léčení

Před spaním neužívejte alkohol, kofein nebo nikotin a zajistěte, aby místo, kde spíte bylo klidné, vyvětrané a vhodné teploty. Jezte poslední jídlo několik hodin před spaním. Používejte svou postel pouze na spaní. Pokud nemůžete usnout zkuste meditaci nebo různé relaxační techniky, které vám mohou pomoci se uklidnit.

Kdy je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc?

Obraťte se na svého lékaře, jestliže nejste kvůli nespavosti schopen ve dne normální činnosti anebo pokud nespavost trvá déle než 3-4 týdny.

O co zajímat a na co se ptát u lékaře

  1. Co může být příčinou mé nespavosti?
  2. Musím užívat léky?
  3. Co mi může pomoci, abych lépe spal?
  4. Kdy můžu očekávat, že se můj spánek zlepší?

Jak bude probíhat vyšetření?

Lékař vám položí pár otázek a provede fyzikální vyšetření. Pokud má lékař podezření, že trpíte spánkovou apnoí, může vás poslat do spánkové laboratoře, kde bude váš noční spánek monitorován a poté odborně zhodnocen.

Rizikové faktory

práce na směny; cestování; vyšší věk; ženy v menopauze; nekteré zdravotní stavy (astma, srdeční selhání, duševní nemoci…)

Databáze nemocí
více ->
Půjčovna zdravotních pomůcek
symetrie.cz
Související články:
Interesting reading in english: Questions about Ilnesses