Diagnózy

Cvičení a fyzická aktivita

Odborný název

Vyčerpání způsobené nadměrným vynaložením sil

Symptomy

Svalové bolesti,ztuhlost, otoky kloubů, nadměrné pocení, dušnost, dehydratace, bolesti hlavy, únava, přetížení, podvrtnutí

Co je to?

Při cvičení nebo jakékoliv fyzické aktivitě se zvyšuje tepová frekvence po dobu delší než několik minut. Pravidelné umírněné cvičení je důležité pro dobrou kondici a dobrý zdravotní stav, ale jestliže se jedná o pravidelné přetěžovaní nebo nárazovou náročnou fyzickou aktivitu, pak může dojít k bolesti svalů, dehydrataci, bolestem hlavy, závratím, nadměrnému pocení, zvýšení svalového napětí, k rozvoji dušnosti a únavy.

Jaký je vývoj nemoci?

Doba obnovení do stádia plného zdraví závisí na druhu cvičení, na druhu cvičení a na síle fyzické zdatnosti. Bolestivost a únava většinou odezní během jednoho nebo dvou dní. Natažení svalů se hojí po několika dnech. Pokud došlo k jinému mírnému zranění (např. natažení vazů) můžete je většinou léčit doma mírným rozcvičováním, ledováním a případně podáním analgetik. Některé komplikace, které vznikají v důsledku cvičení (např. dehydratace) jsou závažné a potenciálně život ohrožující stavy.

Profylaxe a prevence

Prevencí je umírněnost ve fyzické aktivitě. Důležité je vykonávat fyzickou aktivitu a výkon případně navyšovat postupně, nikdy najednou. Dbejte také na řádný stretching, aby jste předešli pozdějším bolestem svalů a vazů.

Léčba

Léčba závisí na typu zranění, ke kterému došlo. Může zahrnovat:

  • Odpočinek
  • Studené obklady
  • Terapie teplem
  • Stažení obvazem
  • Vyvýšení zraněné končetiny
  • Analgetika nebo protizánětlivé léky
  • Dlahy
  • Dostatečný příjem tekutin
  • Nitrožilní podání tekutin v případě dehydratace

Domácí léčení

Můžete pomoci zmírnit příznaky cvičení doma:

  • Dbejte na dostatek odpočinku
  • Ledujte poškozené oblasti po dobu několika dní, poté aplikujte tepelnou terapii
  • Stáhněte natažené svaly obinadlem
  • Užívejte volně prodejné protizánětlivé léky a masti proti bolesti (např. Dolgit, Voltaren). Namožené svaly také můžete masírovat konopnou nebo kostivalovou mastí. Jsou volně zakoupitelné v lékarnách.
  • Po uzdravení začínejte s fyzickou aktivitou pomalu a postupně

Kdy je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc?

Pokud máte silné bolesti jakéhokoliv druhu během cvičení, přestaňte cvičit a vyhledejte lékaře. Navštivte také svého lékaře, pokud se příznaky nezlepší během několika dní. Vyhledejte lékařskou pomoc, pokud máte bolesti na hrudi, dušnost nebo trpíte silnými bolestmi.

O co zajímat a na co se ptát u lékaře

  1. Mohou být příznaky způsobené cvičením?
  2. Potřebuji nějakou léčbu?
  3. Jak dlouho bych měl odpočívat?
  4. Kdy se můžu vrátit ke cvičení?
  5. Existují nějaké typy cvičení, kterým bych se měl vyhnout?

Jak bude probíhat vyšetření?

Lékař odebere anamnézu a provede fyzikální vyšetření. Váš lékař může také nařídit rentgen, CT, nebo MRI.

Rizikové faktory

fyzická aktivita po dlouhé době fyzické neaktivity, chronické zdravotní potíže, cvičení v horkém počasí nebo na extrémním terénu

Databáze nemocí
více ->
Půjčovna zdravotních pomůcek
symetrie.cz
Související články:
Interesting reading in english: Questions about Ilnesses