Diagnózy

Akutní stresová reakce

Odborný název

Akutní stresová reakce

Symptomy

Mezi příznaky patří dušnost, úzkost, nervozita, pocit blížící se zkázy, rychlý srdeční tep (palpitace), zvýšení krevního tlaku, agresivita a nespavost. Může se objevit hyperventilace - příliš rychlé nebo povrchní dýchání. To může mít za následek mravenčení nebo necitlivost v rukou či rtech, bolesti hlavy, bolest na hrudi, závratě nebo mdloby.

Co je to?

Akutní reakce na stres nebo akutní stresová porucha je fyzická a psychická reakce na stresující situace. Mezi projevy patří např. dušnost, bušení srdce, zvýšení krevního tlaku, úzkost a pocit blížící se smrti. Akutní stresová reakce se objevuje po velmi stresující situaci jako je např. smrt blízké osoby, přírodní katastrofa, vážné automobilové nehoda nebo fyzické násilí.

Jaký je vývoj nemoci?

K rozvoji akutní stresové reakce většinou dochází již v průběhu nebo ihned po působení stresového faktoru, nicméně její rozvoj může být i posunut o několik dní až týdnů. Zatímco u některých osob jsou projevy stresové reakce na první pohled zjevné, u některých osob (zejména introvertních jedinců) probíhá reakce skrytě. Uzavření do sebe je vždy horší formou zpracování stresové reakce, protože napětí v dané osobě stále přetrvává a může vést k mnohým onemocněním. Obvykle se stresová reakce v průběhu několika dní zlepší, nicméně u některých lidí může dojít k rozvoji posttraumatické stresové poruchy.

Profylaxe a prevence

Po proběhlé stresové události je vhodné svěřit se do rukou psychologa, který vám v tíživé situaci pomůže. Důležitá je duševní hygiena a ventilování všech svých emocí, pocitů a trápení navenek. Tak je možné tuto situaci bez dalších následků překonat. Stresové reakce jsou velmi zátěžové situace pro organismus, proto dbejte na správnou výživu – vyváženou stravu, pitný režim. Doporučuje se také zvýšit příjem vitamínů a minerálů (vitaminy skupiny B, C, hořčík, koenzym Q10 a další). Pro klidný spánek se doporučuje pít bylinné čaje (např. meduňka, třezalka, kozlík lékařský, chmel), vhodná je také aromaterapie (např. levandule), masáže, jóga, meditace či horké koupele.

Léčba

  • léky proti úzkosti
  • antidepresiva
  • kognitivně-behaviorální terapie
  • psychoterapie

Domácí léčení

Dodržování zdravého životního stylu – vhodná strava, dostatečný příjem tekutin, dostatek pohybové aktivity, vyvarujte se také kouření a požívání většího množství alkoholu a kofeinu. Dbejte na dostatek spánku, relaxace a odpočinku.

Kdy je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc?

Jestliže zažíváte výrazný stres, který vám znemožňuje žít běžný život, normálně jíst a spát a cítíte se více a více vyčerpaný, vyhledejte lékařskou pomoc.

O co zajímat a na co se ptát u lékaře

  1. Myslíte si, že se jedná o akutní stresovou reakci?
  2. Existuje nějaká léčba, která mi může pomoci?
  3. Jak dlouho to bude trvat?
  4. Měl bych mít obavy z rozvoje deprese nebo úzkostné poruchy?

Jak bude probíhat vyšetření?

Lékař vám položí pár otázek a vyšetří vás.

Rizikové faktory

prožití velmi stresové situace

Databáze nemocí
více ->
Půjčovna zdravotních pomůcek
symetrie.cz
Související články:
Interesting reading in english: Questions about Ilnesses